پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی نساجی و رنگرزی

۲ بازديد
صنایع نساجی از صنایع آب بر می باشند. فاضلاب نساجی از بخش های شست و شوی اولیه، رنگرزی، سفید کردن و تولید پارچه به وجود می آید. در صنایع نساجی منشا اصلی آلودگی فاضلاب، فرآیند رنگرزی می باشد. ترکیبات رنگی استفاده شده در صنایع نساجی دارای عناصر پیچیده‌ای از مواد آلی و معدنی است.

پشم، پنبه و الیاف مصنوعی اصلی ترین مواد اولیه صنعت نساجی هستند. رنگ‌های آزوئیک، قلیایی، اسیدی و گوگردی رنگ هایی هستند که در فرآیند رنگرزی به کار می روند. وجود ترکیبات معدنی زیاد، اکسیژن مورد نیاز بیولوژیکی BOD کم و درصد اکسیژن مورد نیاز شیمیایی COD، ازویژگی های فاضلاب رنگرزی می باشد.

آلاینده‌های موجود در فاضلاب صنعت نساجی را می‌توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

در بخش رنگرزی یک کارخانه نساجی، تعدادی پاتیل وجود دارد که در شروع کار، الیاف با رنگ های روشن در آن، آماده می شوند و به تدریج با افزایش رنگ محلول پاتیل، الیاف با رنگ های تیره ماننده سرمه ای و مشکی در آن  رنگرزی می شوند. در انتهای کار نیز، آب باقی مانده در پاتیل به صورت فاضلاب دفع می گردد که به شدت اسیدی بوده و مواد معدنی و رنگی زیادی را در بر دارد.

از دیگر مکان های تولید فاضلاب در کارخانجات نساجی، بخش شستشوی اولیه الیاف، پشم یا پنبه می باشد که حجم بسیار زیادی داشته و شامل چربی، ذرات معلق و دترجنت می باشد. به طور کلی به ازای رنگرزی ۱ کیلوگرم الیاف در حدود ۵۰ لیتر آب مصرف می گردد.

مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی:

تصفیه صنایع نساجی و رنگرزی مانند تصفیه صنایع قبلی شامل تصفیه فیزیکی،شیمیایی و بیولوژیکی است. جهت تصفیه فاضلاب صنعت رنگرزی و نساجی از شیوه های انعقاد الکتریکی یا انعقاد شیمیایی برای حذف رنگ و ذرات معلق استفاده می‌شود. غلظت PH فاضلاب نساجی به خاطر استفاده از ترکیبات اسیدی و بازی دارای طیف متغیری است. به همین علت تنظیم PH برای ارزیابی فاضلاب صنعتی بسیار ضروری است.
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بلاگ 9 ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.